Universiteit Leiden

Universiteit Leiden Reviews

De oudste universiteit van Nederland bestaat uit veel hoog opgeleide professionals in veel verschillende wetenschappelijke disciplines. Mooi onderzoek en kwalitatief goed onderwijs wordt geboden aan zeer gevarieerde studentenpopulatie. Sinds een aantal jaar ook actief in Den Haag op een hele mooie locatie in die stad. De organisatiecultuur wordt gekenmerkt door een sterke verworven vrijheid van de decentrale eenheden. Dit maakt de cultuur lastig te omschrijven. Er is niet één universiteit. De faculteiten en andere eenheden, vormen hun eigen cultuur. Qua bedrijfsvoering en bepaalde werkprocessen zijn veel ontwikkelingen gaande om dit te verbeteren. Daar kan veel aan bijgedragen worden vanuit verschillende ondersteunende functies. Het is een organisatie om trots op te zijn vanuit historisch perspectief maar ook door de actualiteit en reputatie in het huidig onderzoek en onderwijs!
Pluspunten
Internationaal gerenomeerd imago
Minpunten
Veeleisende organisatie waardoor werkdruk ook hoog is
Universidad europea, la más antigua de los Países Bajos. Excelente ambiente de trabajo
voor een internationale organisatie Universiteit Leiden vooral de bibliotheek blijft een blanke bedrijf. Minder flexibel voor buitenlanders en heel erg streng voor taalvaardigheden ondanks de functies die jou bijhoren. Met collega's en werkomgeving is andersom, ze zijn vriendelijk en graag mouw steken voor jou.
Een uitdagende werksfeer en een geweldige sfeer. Deze stag heeft mijzelf zo sterk gemotiveerd dat ik mijn uiteindelijk werk gebied koos op het moment dat deze stage was afgelopen.
Pluspunten
Geweldige werksfeer
Minpunten
Geen minpunten
Academische uitdagingen waren prima, onderlinge werksfeer uitstekend, fijn om contacten te onderhouden met leidinggevenden en doorgaans veelbelovende studenten, altijd stimulansen ervaren om het beste uit jezelf te halen en dat vervolgens uit te stralen naar studenten
Pluspunten
Mooi gebouw, prima voorzieningen, fijne contacten met collega's ook in prive
Minpunten
Niet aan de orde.
1-op-1 studiebegeleiding geven, waaronder plannen en plan van aanpak van inhoudelijke stof. Daarnaast heb ik via de Popcorner o.a. de mogelijkheid gekregen mijn eigen cursus op te zetten over hoe je jezelf het beste kan presenteren (dit is nodig voor sollicitaties en presentaties op de Uni of op je werk).
De Universiteit Leiden biedt een prettige en collegiale werkomgeving, waarin iedereen gestimuleerd wordt om met eigen ideeën te komen om bestaande onderwijsmethoden en werkvormen te verbeteren.
Als assistent in opleiding werkte ik veel achter de computer behalve als ik onderzoek aan het uitvoeren was. Tijdens het uitvoeren van onderzoek was ik veel op het lab, ik ontmoette veel mensen en kon ze dan testen. Ik heb voornaamelijk peuters getest. Ik onderzocht hoe ze hun kennis van taal mentaal structureren. Het leukste van de baan is de afwisseling tussen werken met mensen en zelfstandig werken. Het moeijlijkste aspect van de baan is dat je jezelf voortdurend moet motiveren om het onderzoek af te ronden.
Ik ondersteun het onderzoek naar een nieuwe manier om leesproblemen te ondervangen. Elke werkdag is verschillend. De ene keer ga ik aan de slag met data en de andere keer ga ik opzoek naar literatuur ter ondersteuning van het onderzoek.
De Universiteit Leiden is een complexe organisatie waar onderzoek en onderwijs hoog in het vaandel staan. Je verveelt je niet snel.
Pluspunten
verschillende soorten afdelingen/faculteiten
Minpunten
neiging tot eilandjes