Dienst Justitiële Inrichtingen

Reviews over Werk-privébalans bij Dienst Justitiële Inrichtingen

Zelf ga ik voor de grootste uitdaging. Zelfstandig werken in avond,nacht en weekend dienst. SEH, medische intake, triages, GGZ en verslavingszorg. Daarnaast toegeleiding naar alle disciplines. Beloning +/- 3000 euro netto p/m.
Organisatie is hiearchisch ingesteld en er wordt geen tegenspraak geacepteerd. Opdrachten zijn rigide waardoor er geen ruimte wordt geboden aan persoonlijke invulling. Rascisme in "Witte" Inrichtingen van DJI voert de boventoon en als je niet meedoet, val je snel buiten de boot. Ruimte voor innovatie door excecutief personeel is science fiction en is niet gewenst.
Pluspunten
Werkroosters zijn perfect
Minpunten
Geen innovatie, seksistisch, racistisch, hiearchisch
DJI is een bedrijf waarbij er veel aandacht is voor de mens. Zowel de justitiabele als het personeel. Executief personeel heeft deels een hart voor de zaak, een ander deel is uitgeblust en heeft weinig intrinsieke motivatie. De mensen die wel gemotiveerd zijn, zien de mens achter de justitiabele en gunnen hem (meestal) een nieuwe kans in de maatschappij. De uitdaging om hier te werken is om die kans vorm te geven en de justitiabele en de organisatie te helpen veranderen. Op beleidsniveau (het hoofdkantoor) heerst een vriendelijke en coöperatieve sfeer. Veel slimme mensen met een gezonde dosis ambitie en ook daar veel hart voor de zaak en de justitiabele. Wel is de politiek soms erg dominant waardoor er extra regels worden ingevoerd, die niet (of juist niet) tot een betere en veiliger uitvoering leiden.
De arbeidsvoorwaarden kunnen slechter, maar worden steeds verder uitgehold. De bedrijfscultuur is vreselijk. Er heerst een afrekencultuur. en als nieuwkomer wordt je vaak genegeerd. Managers nemen geen verantwoordelijkheden als het moeilijk wordt. Als je denkt in een organisatie te komen waar orde en structuur heerst, kom je bedrogen uit.
Pluspunten
Goede sportvoorzieningen
Minpunten
Likken en natrappen.
Geen stabiele teams. Niet transparant, open en oprecht in omgang met elkaar. Sollicitanten worden beoordeelt door begeleiders/mensen die op zoek zijn naar hun eigen ‘geschikte’ collega. Met als gevolg dat er geen stabiele teams gevormd kunnen worden. De criteria die men zoekt sluit niet aan bij de visie van de setting, met als gevolg dat het niet loopt in de instelling. Veel hulpverleners komen en gaan, niet door het werk, maar (bedrijfs)cultuur die er is gevormd.
Pluspunten
- Uitdagende baan
In een tijd van bezuinigingen heb ik geleerd een probleem meer te zien als een mogelijkheid. Door posten en inzet van personeel efficiënter neer te zetten zonder dat dit al te veel ten koste ging van de kwaliteit heb ik samen met mijn collega’s successen geboekt. Als voorbeeld heb ik samen met twee collega’s een eigen digitaal plansysteem bedacht die meer overzicht en ruimte gaf om ons bezoek flexibeler in te plannen. Daarnaast zit ik in diverse werkgroepen en heb ik samen een dienstoverdracht systeem bedacht voor de afdelingen en voor de teamleiders beveiliging.
Uitdagende baan met bijzondere 'patiënten', veel actie en ontwikkelingsmogelijkheden, fijne sfeer. Bijna wekelijks klinische lessen die zeer boeiend zijn. Helaas kwam de staatssecretaris met het plan de helft van de gevangenissen te sluiten waardoor mijn aangeboden contract niet door ging.
Pluspunten
Organisatie, collegialiteit, leerzaam, multidisciplinair.
Minpunten
Klantcontacten zijn minder onderdeel van je taak en het vastleggen in de computer kost veel tijd.
Ondanks dat het werken met volwassenen niet mijn ding is, heb ik veel ervaring opgedaan. De ene dag verliep soepel en de andere dag was hectisch.
Pluspunten
diversiteit
Minpunten
veiligheid
De Dienst Justitiële Inrichtingen is belast met de tenuitvoerlegging van vrijheidsstraffen en vrijheidsbenemende maatregelen. Als werkgever biedt de DJI een uitdagende werkomgeving waar je als professional op vele manieren geprikkeld wordt. Er wordt gewerkt aan veiligheid en er wordt zorg verleend, soms op het scherp van de snede.
Pluspunten
Uitdaging
Minpunten
Veel regels
Dit is een leuke, apparte baan waarvan veel mensen buiten de muren geen notie van hebben wat er allemaal bij komt kijken. Je werkt hier in teamverband op een afdeling en zorgt voor alle voorkomende werkzaamheden die 60 personen op een dag nodig hebben. Van het verstrekken van eten, het geven van medicatie, het bieden van onderdak en het verzorgen van een cel. Maar tevens het toezichthouden tijdens activiteiten zoals sport, lucht, bibliotheek en geestelijke verzorging. Bij eventuele calamiteiten is het proportioneel handelen van toepassing, maar wel zodanig dat de situatie snel onder controle is. Hierna volgt het rapporteren van wat er gebeurt is en dit moet accuraat en feitelijk gebeuren.Ook het toepassen van EHBO of BHV is erg leuk en dankbaar werk. Het leukste van deze baan is dat je met mensen werkt en dat is elke dag weer anders. Hierin ligt gelijk ook het moeilijke punt van deze functie. Het betreft hier niet de makkelijkste mensen van deze aardbol, waardoor je continu op je tellen moet passen met wat je doet en wat je zegt.
Pluspunten
Je vormt een hecht team op een afdeling en ziet ieders competenties groeien.
Minpunten
Erg veel te maken met haantjes gedrag van de verschillende doelgroepen.
De Dienst Justitiele Inrichtingen geeft veel verantwoordelijkheden aan medewerkers maar ook vrijheid om de resultaten te behalen die de organisatie van je verwacht. Uitdagingen zijn er genoeg om te streven naar verbeteringen. Zowel mijn ervaring als directeur van een middelgrote organisatie, als senior adviseur bedrijfsvoering van de afdeling gezondheidszorg, heeft mij veel waardering en ervaring opgeleverd wat ik zeer goed kan inzetten ten behoeve van andere sectoren en/of bedrijven die verandering of verbetering van bedrijfsonderdelen nastreven.
klein bedrijf veel geleerd voornamelijk in de buitendienst bij klanten thuis
Goede werkgever, ze bieden ruimte om te ontwikkelen. Goede arbeidsvoorwaarden; zoals volledige reiskostenvergoeding.
Pluspunten
Volledige reiskostenvergoeding
Je leert binnen DJI dat je terug kan vallen op je collega's bij stress momenten als je met gedetineerden werkt. Ook dat je met veel tegenslagen moet kunnen omgaan. Het werken met gedetineerden is erg afwisselend. Helaas door reorganisatie wordt er grote druk gelegd op de werksfeer binnen DJI. Maar desondanks blijft de sfeer onder collega's over het algemeen prettig. Doordat het zo'n grote organisatie is wordt het minder persoonlijk dan als je in een kleinere organisatie werkzaam zou zijn. En krijg je eerder het gevoel "een nummer"te zijn.
Gedragsrapportage's maken, begeleiden en ondersteunen van cliënten tijdens detentie. Hulpvragen behandelen en plan van aanpak schrijven. Intake gesprekken voeren Dag rapportage's bijhouden Dossiers verwerken Moeilijkste van de baan is soms de problematiek van de cliënten, die kunnen soms aangrijpend zijn. Leukste van de baan is dat je iedere dag met verschillende culturen te maken hebt. Verschillende uitdagingen en je leert elke dag weer met verschillende karakters om te gaan.
Ik heb de mogelijkheid gekregen om voor het eerst zelfstandig een project te draaien en alle verantwoordelijkheden die daarbij horen. Een stressvolle periode met veel wisselingen van collega's met veel kansen en uitdagingen. Het werken met wisselende politiek dagkoersen is een uitdaging waar ik het soms lastig mee heb toch is en blijft het een erg leuke baan. Het werven en sellecteren van medewerkers en het vinden van de juiste match in de inrichting heb ik ervaren als een soms lastige klus waar ik toch heel veel voldoening uit heb gehaald.
Pluspunten
Leuke sfeer
Minpunten
Afstand woon/werk verkeer
Bij het DJI heb ik een prettige tijd gehad. Heel jammer dat wegens reorganisatie mijn contract niet verlengd werd. Fijne collega's maar een pittige functie. Ik heb vaak tegen gesloten deuren aangelopen maar dankzij mijn doorzettingsvermogen, vertrouwen en positieve aanpak zijn de gestelde doelen wél behaald. Het begeleiden, motiveren en vraagstukken oplossen met betrekking tot het functioneren van medewerkers vond ik het leukste aan deze baan/
Bekijk meer reviews over Dienst Justitiële Inrichtingen