de Efteling
Elke dag is anders en de gasten staan voorop. Het woord “betovering” zul je niet snel vergeten.
Pluspunten
Goed salaris, gratis abonnement en kortingen
Minpunten
Lange werkdagen, veel dagen beschikbaar zijn.
Wil je behandeld worden als nutteloos nummertje? Wil je of jezelf helemaal kapot werken of absoluut geen uren krijgen? Niet mogen staan voor uren lang? avondeten krijgen of om 4 uur smiddags of om 9 uur savonds? Of werken van 10 uur sochtends tot 1 uur snachts? Dan is dit de werkplek voor jou. Management was een schande. Je werd uitgescholden de seconde dat je de deur binnen liep om de meest miezerige redenen (de tas die je besloot mee te nemen, de styling van je haar die dag, of gewoon omdat ze je niet mogen) Er word verwacht dat je het werk van 6 man tegelijk aan kan, uitleg is er amper. Ruimte om het te overleggen is er amper. Een grote roddel bende. Als je de magie van de Efteling wil beleven: Neem een abbonement! Ga niet buiten te schermen kijken, want alle magie zal jaren voor je verpest zijn.
Pluspunten
Gratis naar de Efteling
Minpunten
Alles
Je kan hier super ver onwikkelen en je hebt alle mogelijkheden om door te groeien, je mag fouten maken en er wordt samen gekeken naar de oplossing, maar ook als je ergens mee zit kan je dat altijd kwijt.
Als je er komt te werken lijkt het net een sprookje, maar als je er eenmaal werkt.. begin er alsjeblieft niet aan, tenminste niet bij de horeca gedeelte. Totaal geen respect voor hun medewerkers. Wat attractie betreft daar is het echt heel erg leuk en nooit problemen mee gehad, maar toen een keer moest invallen in de horeca.. pff.. nooit meer. dus als je graag bij de efteling wilt werken, dan moet je attracties doen. hele leuke collega's daar, maar het management?,. totaal waardeloos.
Minpunten
van alles
Wat je moet weten is dat er veel van je gevraagd wordt, niet iedereen is er geschikt voor. Met name in het hoogseizoen wordt er veel van je gevraagd, je maakt soms dagen van 14uur en dat moet je aankunnen. Daarnaast wordt er veel van je gevraagd qua technische wetenschap. Als "gast heer/vrouw" (de vaste medewerkers) attractie medewerker start je de show op, je loopt eerst over de gehele baan, controlleert of er dingen in de weg staan en of de show elementen defect zijn. Als je klaar bent met je rondje start je de attractie echt op en draai je proef rondjes, je controleert de voertuigen en zorgt dat alles draait naar behoren en veilig is voor de gasten. In de tijd dat ik er werkte was er een mindere managment, maar sinds dat ik weg ben is dat redelijk veranderd. Daarom heb ik management een lager cijfer gegeven, maar dat is alleen omdat ik dat toen zo heb meegemaakt. Het moeilijkste is de attractie draaiend houden, het in de gaten houden van gasten (want zodra mensen door de poorten van de Efteling lopen dropt hun IQ gigantisch) en het antisiperen op de reactie van sommige gasten. Het leukste is tevens de gasten, die kunnen je dag maken of kraken. Net als je collega's waar je op een rustige dag de hele dag mee opgescheept zit en op een drukke dag je ondersteunen.
Afdeling ravelijn open gezellig sfeer vol door de open keuken en het directe contact met de gasten maakt het gezellig .
At the Efteling I work at the theatre. I have to do a lot, but I don't think that I do enough. I wish I could help even more with the proces of making the theatre show. My passion has been theatre ever since I was a little girl, so my dream would be to help even more with the production of a theatre show.
Ik heb er iedere dag met veel liefde en plezier gewerkt, ik zou het zo weer doen alleen ik voel mij er nu te oud voor. De bezoeker stond in de Efteling centraal. Helaas is door de nieuwe directie besloten om nieuwe kwalificaties toe te voegen die ik nooit heb kunnen leren. De eftling raad ik mensen wel aan als werkgever.
Het werken bij de efteling was er leuk. Leuke collega's, en er werd goed gezorgd voor het personeel. Je werd goed opgeleid voordat je begon op je werkplek.
Pluspunten
gratis pizza na 5, 5 uur
Minpunten
Lange dagen
De organisatie draait puur op vriendjespolitiek. Een half jaar geleden heeft een grootschalige reorganisatie plaatsgevonden waardoor veel werknemers met meer dan 30 dienstjaren het veld moesten ruimen. Je bent hier dus echt een nummertje. Op dit moment vindt een grote wervingsactie plaats om de dure werknemers te vervangen door jonge en goedkope arbeidskrachten. Om dat gat op te vangen is een leger interim krachten ingevlogen. Zij nemen langzamerhand de gehele afdelingen over. Laatst is ook het flex werken ingevoerd, wat dus betekent dat je iedere dag op zoek moet naar een vrije werkplek. Het gevoel van collegialiteit is weg en dit is ook het doel erachter. De werkplekken op de werkvleugels worden trouwens vaak bezet gehouden door interim krachten. Dus of blijven overnachten in je auto op het parkeerterrein of heel vroeg van huis vertrekken om een plekje te bemachtigen. Managers zijn omhoog gevallen vriendjes van de directie. Daar kunnen ze eens beter reorganiseren!! Denk alsjeblieft heel goed na of je in zo'n bedrijf wilt werken. Het lijkt zo mooi als een sprookje aan de buitenkant, maar is in werkelijkheid een rotte appel aan de binnenkant. Waardering kennen ze in deze organisatie niet.
Pluspunten
Gratis entree
Minpunten
De rest
Onprofessioneel bedrijf met slechte managers die geen diploma hebben hoger dan vmbo of mbo. Er worden veel loze beloftes gemaakt zoals urenverhoging en doorgroeien naar hogere functies maar uiteindelijk is er niets van waar. Je hebt geen doorgroeimogelijkheden behalve als je vrienden bent met mensen op kantoor. Het is een nare bedrijfscultuur. Er wordt vooral veel vrolijk gedaan in je gezicht maar achter je rug om wordt er slecht over je gepraat en word je niks gegund. Uiteindelijk draai je lange werkdagen, ervaar je een hoge werkdruk maar krijg je geen waardering. Het wordt ten zeerste afgeraden hier te werken
Minpunten
Loze beloftes, vriendjespolitiek, wegpestbeleid, angstcultuur
Blijkbaar moet je familie of vrienden hebben als je wilt doorstromen maar hogere functies. Veel jaloezie en gezeur...
Het is alsof je in geweldige aparte fantasiewereld leeft waarbij je een steentje kan bijdragen en mensen een geweldige dag kan maken. En een unieke ervaring omdat je op zon enorme gave plek staat. En iedereen in zijn rol blijft en het uiterste uit je zelf haalt voor het geluk van een ander. De Efteling is tot in de puntjes zo geweldig gemaakt om een ander gelukkig te maken. Er is voor ieder wat wils en je komt altijd met een blije glimlach terug.
Pluspunten
teambuilding
Minpunten
te kleine schoenen
Het is een mooie werkomgeving. Daar kan ik niet omheen. Helaas gaandeweg kom je erachter dat het een gecompliceerd bedrijf is met onmogelijke regels die veel invloed hebben op je privéleven. Om iets te mogen doen in het bedrijf moet je kwalificaties doorlopen. Soort examens op de werkvloer. Ik begrijp voor veiligheid dat deze nodig zijn. Maar ben je te goed in je werk, en heb je teveel kwalificaties behaald, sta je in de keuken en moet je ook dagverantwoorlijke taken gaan verrichten. Geen verhoging maar blijf je gewoon op je 11 euro salaris hangen met de titel gastvrouw. Dus koos ik daar niet voor en werd niet in dank afgenomen. Je wordt geen keukenmedewerker ! Ondanks ik ook heel top gewerkt heb met collega's zijn er ook een hoop stoorzenders onder de koks. Ik lees vaak over een wegpestbeleid en helaas klopt dat ! Angstcultuur klopt ook inderdaad. Toen ik mijn mond open deed naar de teamlead werd er niets mee gedaan. Na mijn opzegging heb ik 1 maand tot midden in de nacht op de spoelkeuken kunnen uitwerken. Schandalig, ik was niets meer waard. Het planbureau wijst letterlijk ieder aangevraagd uur of dag af. Ook 3 maanden van te voren als je een ziekenhuis bezoek wenst aan te geven wordt deze afgekeurd. Tijd voor tijd mag je zelf niet indelen dus is het contract eenzijdig gericht in voordeel van de Efteling. Je volgt wel cursussen in opdracht van je teamlead maar wel in voordeel voor de afdeling waar je werkt. Wens je zelf iets anders of hoger op te willen is dat bijna niet mogelijk. Bij een contract van 24 uur werk je verplicht 4 dagen. Bij 28 uur 5 volle dagen. Vorige - meer...
Pluspunten
Mooi kerstpakket
Minpunten
Onmogelijk contract
Het is een bedrijf dat vele male efficiënter zou kunnen zijn als het dejuiste managers en coaches had. Maar helaas dat is niet zo, managers zijn omhooggevallen werknemers die de juiste vriendjes hebben maar geen kaas hebben gegeten van goed leiderschap. Het niveau van de meeste managers en team leaders is niet hoger dan vmbo. En daar gedragen ze zich ook na. Jammer wat wat zo,n mooi bedrijf is aan de buiten kant blijkt van binnen een rottende appel. Wat vooral bereikt wordt is dat natuurlijk de echte goede werknemers het schip verlaten, zij kunnen elders ook wel aan de slag. Maar dat de kneuzen blijven zitten en hierdoor het niveau nog verder daalt. Ik vraag me af hoe lang dit goed blijft gaan.... geen goede werkgever, echt niet, ik heb genoeg gezien en ben weggegaan. Met pijn in mijn hart!!!
Pluspunten
Leuke gadgets krijg je af en toe.
Minpunten
Slecht leiderschap, vriendjes politiek, geen duidelijke carriĂšre pad etc
Beloven vanalles tijdens sollicitatie uiteindelijk is er niks van waar
de sfeer is erg leuk, je leert er veel en je mag ook veel doen.
Pluspunten
reiskosten vergoeding, doorgroei mogelijnheden
Een mooi en interessant bedrijf waar ik een onderdeel van mocht zijn. Als medewerken leer je vooral hoe bepaalde dingen ook anders zouden kunnen en wat te nodig hebt om een idee tot iets magisch te vormen.
Je start de dag meestal om 7:30 om de attractie optestarten. Als dat gedaan is begint je lange dag een gemiddelde dag is tot 18:30 (m.u.v. collega’s die afsluiten) Om 18:30 begint het rotte, dan hanteren ze het principe eindtijd is richt tijd. Je attractie sluit de wachtrij om 18:00 als je dan nog 30 minuten hebt staan betekend dat je om 18:30 laatste mensen laat instappen daarna moet je dus alles nog gaan schoonmaken en ben je tussen 19:00-19:30 klaar. Je zal nooit eerder naar huis mogen dan dat iedereen klaar is. Dus je maak geregeld dagen tussen de 11-13 uur. Qua werkzaamheden ben je echt een slaaf. Bezoekers schreeuwen naar je. Gooien rotzooi neer waarna je letterlijk achter ze aan loopt om alles schoon te maken wat ze doen. Als ze iets zijn verloren in de attractie willen ze dat je het direct gaat halen terwijl dat nooit kan omdat je open ben en anders de andere bezoekers tot last bent. En dan de single-rider bij attracties. Daar komen hele gezinnen die ruzie gaan maken over dat ze met zijn alle gaan. Altijd feest.. Dan kan je weer collega’s gaan roepen om te zorgen dat die mensen ‘verwijderd’ worden uit je attractie De onderlinge sfeer is ook niet al te best. Collega’s, seniors en management hebben direct een beeld van je dit zal nooit veranderen. Als ze je niet waarderen zal dit ook merken. Tot een ongemakkelijk moment van dat je wordt weggepest. En vergeet niet! Je bent VERPLICHT om met kerst EN oud en nieuw te werken.. (minimaal 1 van de 2 dagen in beide gevallen)
Pluspunten
Gratis abonnement, tegen inkoopprijs lunchen
Minpunten
Lange dagen, geen waardering, horeca cao
Sprookjesachtig. Veel verantwoordelijk werk maar ook veel contact met de gasten..
Organisatie waarin de Gast centraal staat en het zorgen voor, ont-zorgen van en betoveren van Gasten dagelijkse kost is.
Pluspunten
Je werkt in de mooiste omgeving die er is!
Minpunten
Het is een uitdaging om de balans tussen werk en privé te bewaren.